lørdag den 29. januar 2011

Om bøger og filmatiseringer

Robert J. Sawyer: Flashforward, 1999. Så vidt vides er romanen endnu ikke oversat til dansk.
Fordi jeg havde hørt godt om tv-serien, og fordi jeg godt kan lide Dominic Monaghan, gav jeg min mand tv-serien Flashforward på DVD til jul. Efter et jævnt underholdende gennemsyn af serien, fik jeg lyst til at læse romanen bag, for som alle ved er romanen altid bedre end tv-serien/filmen, ikke sandt? Nej, det er åbenbart ikke sandt. Romanen Flashforward handler om et hold fysikere ved CERN, der i forsøget på påvise eksistensen af Higgs-bosonen (den teoretiske partikel, der giver andre partikler masse), får hele klodens befolkning til at kollapse, da deres bevidsthed transporteres over tyve år ud i fremtiden. Og romanens største plus er netop idéen bag: Hvad ville der ske, hvis hele jordens befolkning fik et glimt af deres liv 21 år ude i fremtiden, og kan fremtiden overhovedet forudsiges helt entydigt? Disse spørgsmål er interessante, men desværre står skrivningen ikke mål med idéen. Det største problem er karakterernes indre monologer, der enten er vildt melodramatiske eller kedeligt lommefilosofiske, hvilket simpelthen er for irriterende. Romanen fungerer bedst, om end ikke optimalt, i de mere handlings- og dialogprægede sekvenser, og Sawyer kunne med fordel have udvidet disse dele på bekostning af de indre monologer, der flere gange fik mig til at vende det hvide ud af øjnene og mumle utydeligt om amerikanere og deres melodrama (Sawyer er vist egentlig canadier, men man skal jo ikke diskriminere).
Det taget i betragtning undrer det mig egentlig ikke så meget at ABC, der har lavet bogen til en tv-serie, har nøjedes med at plukke præmissen og enkelte hændelser ud og ellers fuldstændig omskrive forlægget. Der er nemlig ikke meget af Sawyers værk tilbage i serien, så det var som at komme ind i et komplet anderledes univers, da jeg læste romanen. Så hatten skal af for ABC, der har skabt en serie med mere handling, bedre udviklede karakterer og mere spænding end bogforlægget. Det er da (normalt) noget af en bedrift.

Ingen kommentarer: