lørdag den 8. januar 2011

Bogprojekter til det nye år

Et nyt år er begyndt, og det er tradition i den anledning at udstikke mål for det kommende år. Normalt hopper jeg ikke på den vogn, jeg er simpelthen for glad for kage til overhovedet at forsøge at opgive de søde fristelser og fitnesscentrets kalden er nem at overhøre. I år har jeg dog opdaget indtil flere litterære projekter, jeg kan kaste mig ud i, heriblandt Bogudfordringen 2011 hos Bogklubben mener, hvor hver måned har et tema, man skal læse en bog indenfor for at gennemføre udfordringen. På den måde bliver jeg tvunget til at tænke lidt bredere end jeg måske normalt gør, jeg forudser at ”dramaer” og ”novellesamlinger” umiddelbart bliver mine største udfordringer. Andre boglige udfordringer inkluderer at læse flere bøger fra mine reoler end jeg indkøber for dermed på et tidspunkt at have læst alle bøgerne i min samling, et utopisk håb. I løbet af den sidste uge har jeg dog hjulpet det projekt en smule på vej ved blandt andet at læse den nyindskaffede Flavia de Luce og Hævneren fra Ulster af Alan Bradley, så måske det lykkes en dag.


Peter Carey: Parrot and Olivier in America, Faber and Faber, 2010.
Læsningen af Parrot and Olivier in America har været længe undervejs, ikke fordi den er kedelig eller svært tilgængelig, men simpelthen fordi jeg begyndte på den i slutfasen af mit specialeskriveri i efteråret, hvor jeg ikke havde plads i hovedet til den. Heldigvis afleverede jeg den ikke bare på biblioteket igen, men gemte den derimod til juleferien, hvor der, teoretisk set, er oceaner af tid til at fordybe sig i en god historie. Romanen handler om den franske adelsmand Olivier de Garmont, der bliver sendt til USA af sin mor for at undgå at få kappet hovedet af i den turbulente tid efter den franske revolution. Faktisk bliver han ikke så meget sendt som kidnappet, og vores aristokratiske ven vågner først op, da skibet er godt på vej til Amerika. Med sig har han englænderen Parrot, der i princippet er hans tjener, men som ikke er så nem at hundse rundt med. Bogen har en fin beskrivelse af det unge USA, dens virkelige styrke ligger dog i forholdet mellem de to umage mænd og det venskab der langsomt spirer mellem dem. Romanen er bygget af en række kapitler, der skiftevis fortælles af Parrot og Olivier, og forskellen mellem deres forskellige syn på de samme oplevelser er både tankevækkende og til tider rigtig sjov. Så vidt jeg kan se er bogen endnu ikke oversat til dansk, men måske det sker i det nye år?

Alan Bradley: Flavia de Luce og Hævneren fra Ulster, Punktum 2010. Original titel: Sweetness at the Bottom of the Pie.
Flavia de Luce og Hævneren fra Ulster er Alan Bradleys debutroman, og det er bestemt en værdig én af slagsen. Krimien handler om den elleveårige Flavia de Luce, der en tidlig morgen opdager et lig i sin fars agurkebed og beslutter sig for at opklare mordet. Nu er Flavia på mange måder ikke nogen almindelig lille pige, for det første skræmmes hun ikke af liget, men finder det derimod spændende, at der endelig sker noget i landsbyen. For det andet er hun enormt fascineret af kemi, især gifte, og i sit laboratorium destillerer hun blandt andet giftig efeu og blander det i sin ældste søsters læbestift som hævn. Flavia er måske ikke en udpræget realistisk figur, men hun er konstrueret så godt, at jeg bare læner sig tilbage og lader mig underholde. Og krimien ér virkelig underholdende både i kraft af mysteriet og hovedpersonen, men det er i Flavias forsøg på at relatere til sin mentalt fraværende far, at romanen danner et robust fundament, der gør, at jeg glæder mig til at følge Flavia på videre eventyr.

Onsdag i den kommende uge, d. 12/1, er der Onsdagsalon i Vangsgaards Antikvariat, der ligger i Fiolstræde 34-36 lige ved Nørreport station. Denne gang fortæller Birthe Lassen om bogbindets historie fra middelalderen til 1800-tallet, og som sædvanligt vil der være rødvin og kage. Arrangementet er helt gratis og starter kl. 17, så kom glad og vær med!

Ingen kommentarer: