torsdag den 12. april 2012

Og de nominerede er...

Litterære priser er egentlig noget mærkeligt noget. Hvordan an man udpege noget som det bedste, når værdsættelsen af den gode historie i så høj grad er objektiv?
Alligevel har jeg altid været tiltrukket af den slags priser, netop fordi de hiver nogle bøger frem for andre og kroner dem som de bedste fra det år. Det giver et pejlemærke at læse ud fra, især hvis man ikke har tid til at følge med i, hvad der lige er udgivet, og hvad der er på vej.

The Hugo Awards er blevet uddelt hvert år siden 1955 til forskellige værker, der udemærker sig inden for science fiction genren. Den bliver uddelt i femten kategorier, der inkluderer litteratur, film, tv og illustrationer, men personligt er jeg mest interesseret i roman kategorien, selvom det altid er sjovt at se, hvad der sker inden for film og tv. Medlemmerne af World Science Fiction Society, som alle kan melde sig ind i, står både for at nominere og vælge de endelige vindere, så der er en bred demokratisk base for afgørelsen. Så kan man spørge sig selv, om demokrati er afgørende i litteratur bedømmelser, men det er en anden sag.
Prisen bliver først uddelt i starten af september, men nomineringerne blev offentliggjort i lørdags, og her bringer jeg så en lille guide til de nominerede med mine kommentarer til. Jeg har ikke læst en eneste af bøgerne, så jeg har ærlig talt ikke nogen anelse om, hvem der vinder, men jeg kan sagtens sige noget om, hvilke jeg er mest ivrig efter at læse. Klik på titlen for at gå til Goodreads siden for den pågældende bog.

Jo Walton: ”Among Others” (udgivet på Tor)
”Among Others” er en fortælling om de historier, der gør det muligt at komme igennem teenageårene, pakket ind i en fortælling om en ond heksemor og en datter, der forsøger at undgå sin arv. Jeg synes, bogen yder helt fantastisk, og jeg glæder mig næsten mere til historien om historier end til rammefortællingen, men forhåbentlig spiller de to dele sammen i en højere enhed.

George R. R. Martin: ”A Dance With Dragons” (udgivet på Bantam Spectra)
”A Dance With Dragons” er femte bind i Martins episke serie om den herskende klasse i Westeros. Så vidt jeg kan forstå på anmeldelserne på Amazon sker der ikke voldsomt meget i denne bog, hvilket egentlig ikke er så mærkeligt, når man tænker på hvor lang serien er. Tomgang i midter bøger er en af sci-fi/fantasy-genrens største fælder. Jeg skal nok få læst bogen, men jeg kan ikke påstå, at jeg glæder mig synderligt meget. Måske fordi jeg skal igennem tre andre Martin-mursten inden jeg når så langt.

Mira Grant: ”Deadline” (udgivet på Orbit)
”Deadline” er andet bind i Grants nyhedszombie trilogi ”Newsflesh”, der handler om et søskendepars forsøg på at afsløre en zombie konspiration via deres blog eftersom alle andre nyhedskanaler er censurerede. Egentlig er jeg ikke meget for zombier – det handler mest om blod og indvolde, og det i sig selv er ikke så interessant – men en god konspirationsteori giver spændende læsning, så det var måske her, jeg skulle give zombierne en chance.

China Mièville: ”Embassytown” (udgivet på Macmillan /Del Rey)
”Embassytown” handler om samspillet med det fremmede, i en roman hvor mennesket har koloniseret en planet og nu lever side om side med planetens oprindelige beboere, Ariekei, der er ligeså intelligente som menneskene, men uforståelige. Det er min erfaring, at Mièville er en af de få forfattere, der gør science fiction og fantasy til kunst, og i en genre der svømmer over i plot uden sproglig formåen, kan man ikke få for mange af dem, så ”Embassytown” kommer helt klart på min læseliste.

James S. A. Corey: ”Leviathan Wakes” (udgivet på Orbit)
”Leviathan Wakes” er science fiction af den gammeldags planethoppende slags blandet op med hårdkogte detektiver. To mænd der bliver fanget af et mysterium fra hver sin side skal manøvrere mellem det gamle dominerende statssystem i de indre planeter og rebellerne fra den anden side af asteroidebæltet. En krig er på vej, og spørgsmålet er, om de kan – og vil – stoppe den. Romanen lyder som en rigtig god knaldroman, som underholder fint lige så længe det varer, og den slags kost har alle brug for en gang imellem, så den glæder jeg mig også til at få læst ved lejlighed.

Hvis der er nogen derude, der har været i gang med nogen af bøgerne, vil jeg meget gerne høre, hvad I synes!

Ingen kommentarer: